Омега-3 мастни киселини

4 причини да приемаме омега-3 мастни киселини:

Рибеното масло се извлича от тъканите на мазна риба и е под формата на мастна киселина. То съдържа омега-3 мастни киселини, включително и ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA), чийто ефекти върху здравето на човека бяха доказани в последните години.

Хората, които консумират голямо количество мазна риба, обикновено не трябва да приемат  капсули рибено масло. Тук, обаче, възниква проблемът с повишеното съдържание на живак при прекомерна употреба на риба. Поради тази причина е най-добре да се спазват препоръките на диетолозите да се консумира риба 2-3 пъти седмично и необходимостта от допълнително количество омега 3 киселини да се допълва с хранителни добавки.

Ползи от употребата на рибено масло:

1.Без значение дали сте болен от сърдечно-съдово заболяване или сте предразположен към такова, добре е да знаете, че приемът на рибено масло намалява триглицеридите в кръвта с около 40% и общия холестерол с около 50%. Редовният му прием променя съотношението на HDL и LDL в здравословни граници. При пациенти с хиперхолестеролемия, когато се прилага като допълнително лечение към терапията със статини честотата на коронарната болест намалява с 19%  .

Приемът на рибено масло, както и хранителна диета, включваща основно пресни плодове и зеленчуци е основен начин на превенция на сърдечни проблеми.

2. Доказано е, че дълговерижните полиненаситени мастни киселини имат положителен ефект върху костната плътност. С напредването на възрастта, особено при жени в менопауза, които нямат стандартните нива на естроген и  прогестерон,  костите могат да започнат да изтъняват и да се развие остеопороза. Приемът на рибено масло повлиява благоприятно калциевия баланс и намалява случаите на фрактури на костите.

3. Защита срещу различни форми на рак. Всеки ден сме изложени на въздействието на множество различни свободни радикали, които реагират с тялото ни. Приемът на антиоксиданти чрез консумация на плодове и зеленчуци е един от най-добрите начини за компенсиране на увреждането от свободните радикали. Рибеното масло предлага подобна защита срещу отрицателното действие на животинските мазнини в тялото.

4. Спомага за повишаване на нивото на серотони в организма, предпазва от нарушения в настроението, депресия и тревожност.

Консумацията на рибено масло помага за увеличаване на нивата на серотонин в организма, който често се нарича “Чувствам се добре” хормон. Обикновено хората, склонни към депресия, консумират  високо въглехидратна храна, за да повишат нивото на серотонина.

Серотонин или 5-хидрокситриптамин (5-НТ) е моноамин невротрансмитер, който се намира преди всичко в стомашно-чревния (GI) тракт и централната нервна система (ЦНС) на хора и животни.

Приблизително 80 процента от общия серотонин в човешкото тяло се намира в ентерохромафинните клетки в червата, където  регулира  чревните движения. Останалата част се синтезира в серотонинергични неврони в ЦНС, в които има различни функции, включително и регулирането на настроението, апетита, съня, мускулна контракция, и някои когнитивни функции, включително паметта и ученето. Модулация на серотонин в синапсите е основен принцип на действие на множество антидепресанти.

Добавянето на рибено масло естествено ще подобри  освобождаване на серотонин в организма, което ще доведе до предотвратяване на промените в настроението и преодоляване на депресивните симптоми.

Рибено или ленено масло?

Наситени и ненаситени мастни киселини